F jako fakt těsno
Facebook koupil jejich aplikace za miliardy, teď jejich zakladatelé (konečně) odcházejí

Zdravko Krstanov

O půlnoci 21. března letošního roku jistý Brian Acton na svém twitterovém účtu zveřejnil příspěvek s hashtagem #deletefacebook. Mohlo klidně jít o jeden z mnoha výkřiků, kterých se v posledních měsících, kdy Facebookem otřásaly skandály, objevily miliony. Tenhle však přišel od spoluzakladatele WhatsAppu, komunikační platformy, kterou Facebook za 19 miliard dolarů koupil.

Ačkoli Acton příspěvkem reagoval na situaci ohledně společnosti Cambridge Analytica, pro něj osobně se jednalo o symbolické vyvrcholení nepříliš harmonického vztahu. Společně s Janem Koumem založili a vybudovali největší chatovací aplikaci na světě, kterou v roce 2014 prodali Facebooku.

Rozdílné přístupy všech aktérů obchodu na sebe nenechaly dlouho čekat. Acton s Koumem (na fotce) chtěli zůstat věrni své původní byznysové filozofii - šifrované komunikaci bez reklam - zatímco pro management Facebooku v čele s Markem Zuckerbergem a Sheryl Sandberg byla zásadní monetizace. Dvojice zakladatelů nabízela model na bázi předplatného, šéfové Facebooku tlačili to, co umí nejlépe - dobře cíléné reklamy.

Zásadní nesoulad vyústil v odchod Briana Actona v září loňského roku a Jan Koum ho následoval o pár měsíců později. Bouchnutí dveřmi to bylo o to hlasitější, neb vyjma svého byznysového dítěte si Acton s Koumem nechali ujít i zhruba 900, respektive 400 milionů dolarů. Takovou hodnotu totiž měly akcie Facebooku, na které by si sáhli v případě setrvání ve firmě.

„Jsou to obchodníci. Velmi dobří obchodníci,“ popsal Acton management Facebooku v rozhovoru pro americký Forbes z letošního září, kdy se o odchodu poprvé rozpovídal.

Jde jen o produkt

Bez dramatického epilogu na Twitteru, ale podobně překvapivě, letos v září Facebook opustili i další technologičtí otcové zakladatelé Kevin Systrom a Mike Krieger. Narozdíl od Actona si CEO Instagramu Systrom nechal důvody (zatím) pro sebe. Jeho nedávné vyjádření, že „nikdo neopouští svou pozici, pokud je vše fajn“, pouze nechává prostor k domyšlení.

Podle názoru mnoha insiderů byla problémem tenčící se autonomie, která byla týmu Instagramu při akvizici v roce 2012 slíbena. Pro Facebook, který se potýká s mnoha skandály a klesající popularitou mezi mladými lidmi, je Instagram nyní důležitější než kdy dříve, a tak se snaží hranice mezi oběma sociálními sítěmi zmenšovat.

Jednu z rozepří Systrom s Zuckerbergem vedli údajně nad tématem sdílení instagramových postů na Facebooku. Systrom (na obálce Forbesu) chtěl tyto příspěvky držet uvnitř Instagramu, zatímco Zuckerberg jim chtěl vyšlapat do nejsnazší cestu na facebookovou zeď. Spor vyhrál ten mocnější a integrace pokračuje.

Tam, kde první muži WhatsAppu a Instagramu viděli jakousi nezávislou synergii, vidí Mark Zuckerberg jen další produktové týmy. A v takových situacích je zakladatelům zkrátka těsno…

Více stories, méně feedu

O to paradoxnější je, že jsou to právě tyto dvě služby, které mohou být stimulem dalšího růstu, což Zuckerberg v posledním hovoru k výsledkům Q3 sám akcentoval.

„Trendy naznačují, že bychom v relativně blízké budoucnosti mohli dojít do stavu, kdy lidé budou sdílet více obsahu skrze Stories, než v klasickém feedu,“ nastínil možný vývoj Zuckerberg. Jinými slovy to znamená, facebooková zeď pomalu přestává uživatele zajímat, a o to více se akvizice dvou výše zmíněných služeb jeví jako geniální tah.

Počet denních uživatelů instagramových Stories přesahuje 400 milionů a v případě WhatsApp Statusu (obdoba Stories) je toto číslo ještě o několik desítek milionů vyšší. Obě dvě funkce meziročně nabírají stovky milionů nových uživatelů.

Úkol pro Facebook tedy zní jasně - vymyslet, jak stamiliony lidí, kteří každý den sledují příspěvky, jež bez uložení do 24 hodin zmizí a které lze v případě zájmu sdílet jen s vybranými uživateli, vystavit reklamám (a přitom je nenaštvat jako Actona se Systromem).

Pošli to dál:   FacebookTwitterLinkedIn


⟵ Zpět na výběr tématu